Meal Preppen

Haal de tupperware maar uit de keukenkastjes, want het is tijd om te meal preppen. “Wat zeg je, meal preppen?” Ja, meal preppen. Hieronder een uitleg van het is en hoe je eraan begint.

 

Wat is het?

Meal preppen is niets meer en minder dan je eten voor een aantal dagen voorbereiden. Deze maaltijden kunnen voor je lunch en/of je avondeten zijn, maar natuurlijk ook voor je ontbijt als je ’s ochtends weinig tijd hebt om te ontbijten. Je kan je maaltijden in bakjes doen en mee naar je school/werk nemen of in de koelkast bewaren, zodat je het snel kan opwarmen als je thuis bent. Ideaal als je een druk schema hebt. Probeer er wel voor te zorgen dat er afwisseling in je meal preps zit, anders is er een risico dat je het niet lang volhoudt.

 

Hoe doe je het?

Eigenlijk is het heel eenvoudig. Bedenk wat je de komende vier a vijf dagen wilt eten (meer zou ik persoonlijk niet meal preppen, want voedsel heeft ook niet het eeuwige leven), stop het in bakjes (het liefst dezelfde grote, zodat elk bakje dezelfde hoeveelheid heeft) en bewaar er twee in de koelkast (voor elke dag een) en de rest in de vriezer. Het beste is om de dag van te voren een bakje uit de vriezer te halen.

 

Je kan je maaltijden goed inplannen door het gebruik van MyFitnessPal. Zo weet je precies hoeveel kcal (en macro’s) er in elk bakje zit.

 

Inspiratie

Nu vraag je je misschien af wat je allemaal kan meal preppen, maar de mogelijkheden zijn eindeloos. Ik heb eigenlijk altijd standaard rijst in mijn bakjes, omdat ik dat nu eenmaal heel erg lekker vind en vaak sperziebonen met gekruide kip, maar je kan natuurlijk van alles gebruiken. Broccoli, pasta, groente mix uit het vriesvak, witte vis – de mogelijkheden zijn eindeloos. Er is ook genoeg inspiratie op het internet te vinden. Probeer het eens uit, het is echt een uitkomst.

 

- Jennifer Duinkerken

Reactie schrijven

Commentaren: 0