Waarom het oké is om een pauze te nemen van je trainingsschema

Misschien heb je het weleens ervaren. Waar je normaal altijd enorm veel zin hebt in je workout, valt het nu vies tegen. Je hebt er geen zin in en terwijl je je oefeningen doet, vraag je jezelf geregeld af waar je nu eigenlijk mee bezig bent. Diep vanbinnen heb je je doelen natuurlijk niet uit het oog verloren, maar het enthousiasme wat je eerst had is nu minder aanwezig.

 

En dat heeft een logische oorzaak. Als je veel aan het sporten bent, is er een constante vorm van lichamelijke stress op o.a. je gewrichten en het centrale zenuwstelsel. Als je regelmatig traint zonder een goed herstel in te plannen zal je in de loop van tijd tegen een plateau aanlopen. Hierdoor kunnen kracht en prestaties afnemen en dat willen we natuurlijk niet!

 

Hoe kan je dit tegengaan? Door een week iets rustiger aan te doen. Dat zorgt o.a. voor een verminderde risico’s op blessures, verminderde spanning op banden en gewrichten, herstellen van het centrale zenuwstelsel en het vermindert psychologische stress. Dit kan je op verschillende manieren doen: als je echt naar de sportschool wil kan je of het volume (dus het aantal setjes) of intensiteit (het trainingsgewicht) verminderen. Voordeel hiervan is dat je ook weer even kan focussen op je techniek. Natuurlijk kan je de sportschool ook even een weekje overslaan.

 

Zo’n rustperiode is voor iedereen belangrijk. Als je bij elke training je 100% inzet, kan je lichaam overbelast raken door de hoge stress die je lichaam ervaart. Als je steeds doorgaat naar het volgende zwaardere schema, kan je lichaam nooit voldoende rusten en herstellen en daardoor dus niet optimaal presteren. Door een weekje rust te nemen, zal je ook minder vaak een tegenvallende training hebben.

 

Reactie schrijven

Commentaren: 0