7 tips om beter te slapen

Het zal je vast niet onbekend in de oren klinken. Je ligt op tijd in bed, want je moet de volgende dag vroeg uit de veren. Maar dan ga je je bedenken wat je morgen allemaal nog moet doen en snel gaan je gedachten alle kanten op.

 

Voor je het weet ben je een paar uur verder en wat stress rijker, iets wat je juist nu niet kan gebruiken. Dan wordt slapen al helemaal lastig. Iedereen weet inmiddels wel hoe belangrijk een goede nachtrust is. Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat je een betere nachtrust krijgt?

  1. Schrijf je gedachten uit. Dit is misschien wel een van de beste tips en daarom noem ik hem als eerste. Alles waar je over ligt te piekeren of wat je morgen wilt gaan doen, schrijf het op! Dan staat het op papier en kan je het niet meer vergeten.
  2. Schone lucht en ventilatie in je slaapkamer en zorg ervoor dat er zo weinig mogelijk licht naar binnen kan komen. Dit heeft te maken met het slaap- en waakritme van ons lichaam.
  3. Meditatie. Er staan verschillende YouTube video’s online met goede meditatie filmpjes die je kunnen helpen om in slaap te komen. Ze laten je tot rust komen. Indien een filmpje toch niet ontspannend werkt, probeer dan eens op je ademhaling te letten. Dat is ook een vorm van meditatie.
  4. Creëer een avondritueel.  Als je dit ritueel een tijd vasthoud, zal je lichaam op een gegeven moment herkennen dat het tijd is om te gaan slapen, waardoor je ook beter in slaap valt.
  5. Stop je telefoon weg voordat je gaat slapen. Ook dat is iets wat waarschijnlijk veel mensen doen. Nog even een berichtje sturen naar iemand, nog even Facebook checken. Dan ben je toch nog actief bezig en dat is niet de bedoeling.
  6. Probeer overdag een actieve levensstijl aan te nemen, zodat je lichaam ook echt de rust nodig heeft aan het eind van de avond.
  7. Je slaapritme heeft ook effect op de kwaliteit van je slaap. Belangrijk is dan ook om op dezelfde tijdstippen naar bed te gaan en rond hetzelfde tijdstip weer op te staan.

Reactie schrijven

Commentaren: 0