12 tips voor gezonde tussendoortjes

Snack time! Bij het aangaan van een gezond voedingspatroon is het belangrijk dat er regelmatig wordt gegeten. Het kacheltje moet blijven branden. De hoofdmaaltijden zijn vaak geen probleem. Er staan voldoende gezonde recepten en tips op internet. Echter gaat het vaak mis met de tussendoortjes. Er wordt gekozen voor de verkeerde tussendoortjes of de tussendoortjes worden overgeslagen. Door om de 2 a 3 uur wat te eten blijft de stofwisseling op gang. Hierdoor gaat het afvallen gemakkelijk en voorkom je eetbuiten. Bij deze een aantal tips over tussendoortjes.

·         Zorg dat je jezelf aanleert om tussen het ontbijt en de lunch een tussendoortje te eten. Tussen de lunch en het avondeten 2 tussendoortjes en na het avondeten nog een licht tussendoortje.

·         Door rauwkost als tussendoortje te hebben krijg je extra groenten binnen.

·         Fruit is een prima tussendoortje tussen het ontbijt en de lunch.

·         Zorg dat je altijd een gezond tussendoortje bij je hebt als je de deur uitgaat. Hierdoor wordt je niet overvallen door honger en heb je altijd een gezonde keuze bij de hand.

·         Zoek eens goed uit welke gezonde tussendoortjes jij lekker vindt. Er zijn bij supermarkten tegenwoordig genoeg gezonde keuzes. Deze liggen vaak bij de biologische producten. Ze zijn vaak wat prijziger, dus sla er gelijk genoeg in als ze in de aanbieding zijn.

·         Gezonde tussendoortjes zijn prima zelf te maken. Las een bakdag in. De gebakken tussendoortjes kunnen vaak prima in de vriezer bewaard worden. Denk aan bijvoorbeeld aan bananenbrood.

·         Let op met tussendoortjes die gezond zijn maar wel veel calorieën leveren. Ongezouten nootjes zijn bijvoorbeeld ontzettend gezond, maar er wordt snel te veel van gegeten. Weeg van te voren een handje af.  Hetzelfde geldt voor avocado’s, eet hiervan een halve in plaats van een hele.

·         Yoghurt, kwark of andere zuivel kan een prima tussendoortje zijn.

·         Wil je een keer toch tijdens het film kijken eens lekker snacken? Probeer eens alternatieven. Bijvoorbeeld (zelf gemaakte) boerenkool chips of rauwkost met humus.

·         Pas op met tussendoortjes die zoetstoffen bevatten in plaats van suiker. Door de zoetstof kan er juist honger ontstaan.

·         Maak eens van restjes groenten een soepje. Dit is vooral op koude dagen een goed vullend tussendoortje. Door de groenten te koken met wat bouillon en knoflook en het vervolgens met een staafmixer te mixen heb je al een lekkere soep.

 

·         Een tussendoortje is ongeveer tussen de 100 en 250 calorieën. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0