Help! Koolhydraten, vetten en eiwitten...

Hoeveel van wat moet ik nou eten? Deze vraag krijg ik regelmatig te horen. Er zijn zeer veel misverstanden over de juiste verhoudingen tussen de macronutriënten (koolhydraten, eiwitten en vetten). Op het internet wemelt het van de artikelen en blogs waarin wordt gezegd dat men geen koolhydraten zou moeten eten. Andere sites beweren weer alle vetten te vermijden. Online stikt het van de goedbedoelde tips over voedingsmiddelen die je buikvet laat smelten en je het uiterlijk van Kim Kardashian geven. Niets is minder waar! Het lichaam heeft alle macronutriënten nodig. Van de één weliswaar meer dan van de ander, maar het is absoluut niet verantwoord om bepaalde voedingsstoffen voorgoed uit het eetpatroon te bannen. Rondjes om je eigen as draaien terwijl je op je kop staat en quinoa in je neus stopt heeft geen zin! Wat wel zin heeft is de juiste verhoudingen eten, gezonde voeding en gezond verstand.

Bij een gezond gewicht bestaat 20% tot 40% van de dagelijkse energie-inname uit vet. Waarvan maximaal 10% uit verzadigd vet. Bij overgewicht wordt 20% tot 30% vet geadviseerd.

De inname van eiwitten ligt tussen de 10% en de 25%.

Dan de beruchte koolhydraten! De dagelijkse energie-inname zou uit 40 tot 70% uit koolhydraten moeten bestaan.

Hoe kom je er nu achter of je deze verhoudingen binnenkrijgt? Er bestaan talloze apps die voor jou berekenen hoeveel jij van de macronutriënten binnen krijgt! 

Succes!

Reactie schrijven

Commentaren: 0